Tuesday 2 March 2010

Baluty boys / Ziomki z Balut

"I couldn't move out from Lodz. That wouldn't be so easy for me. Here are my friends, people I care about so much. I couldn't move out from Baluty, it would be so hard... Here I was brought up, here I have all my friends, this is the place where I achieved a lot, this is simple MY PLACE. I just know that this is MY PLACE." - says O.S.T.R.


O.S.T.R. - Adam Ostrowski - born May 15, 1980 in Lodz, is famous polish hip-hop artist, composer, also violinist and music producer. He lives and writes his music in Baluty. This is a real local patriot, cause as a famous rapper he could easily move out from non-famous quarter, but he is still "one of them", still "ziomal" from Baluty.
Many Balutars are proud of him (I read it on different local forums).

It is a good moment now to mention about polish famous basketball player, Marcin Gortat. He plays in NBA league from 2008 and as the only polish player took part in final matches. He comes from Baluty and this fact is emphasized by him. He wears blue bracelet with the inscription: "Baluty boy" and says in interviews that after finishing his career he plans to settle down in Lodz.

And now some pictures from Baluty by O.S.T.R. and not only about Baluty. Good lyrics and great video by the way:
http://www.youtube.com/watch?v=AlL961R-kcA



"Nie, nie mógłbym się wyprowadzić z Łodzi. Nie byłoby to takie proste dla mnie. Tutaj mam wszystkich przyjaciół, tutaj mam osoby, na których mi strasznie zależy. Nie byłbym w stanie się wyprowadzić z Bałut, ciężko mi by było.[...]po prostu tutaj się wychowałem, tutaj mam wszystkich znajomych, tutaj udało mi się wszystko co się w moim życiu stało, to moje miejsce. Ja wiem, że to jest moje miejsce." - mówi O.S.T.R.



O.S.T.R. - Adam Ostrowski - urodzony 15 maja 1980, to znany polski raper, kompozytor, także skrzypek i producent muzyczny. Związany z Bałutami, gdzie mieszka i pracuje. Można nazwać go lokalnym patriotą; po tym, co osiągnąl, nie byloby mu trudno przenieć się do innego miasta czy chociażby "lepszej" dzielnicy. Ale jak sam twierdzi, tu jest jego miejsce, jest ziomalem z Bałut. Na różnych forach lokalnych można wyczytać, że mieszkańcy Balut są dumni z takiego krajana.

Warto wspomnieć też o słynnym koszykarzu, Marcinie Gortacie, który od 2008 roku jest zawodnikiem Orlando Magic. Jako jedyny Polak w historii NBA awansował do jej finału. Wychowywał się, podobnie jak Ostry, na Bałutach i jest z tą dzielnicą związany do dzis. Mówi o tym niebieska bransoletka na nadgarstku z napisem "Baluty boy", czyli "Chlopak z Balut".

A teraz bałuckie widoki od Ostrego - o Balutach i nie tylko. Dobry tekst, swietne video:
http://www.youtube.com/watch?v=AlL961R-kcA

No comments:

Post a Comment